Het bindend studieadvies moet niet meer bindend zijn

Sinds 1993 werden hogescholen en universiteiten verplicht om een studieadvies in te voeren om studenten ervan te weerhouden een studie te blijven doen die niet bij hen past en zo studievertraging te voorkomen. Of het advies bindend was, konden zij – net als tegenwoordig – zelf bepalen. Veel hogescholen kozen al snel voor een BSA, maar pas in 2010 hadden ook vrijwel alle universiteiten het studieadvies bindend gemaakt. (NOS, 2018). ASVA is daarom een petitie gestart. 

Geen goede graadmeter

Dat instellingen inmiddels massaal voor het BSA kiezen valt opmerkelijk te noemen. Het niet voldoen aan de BSA-norm kan namelijk allerlei redenen hebben die niets te maken hebben met de inhoud van de opleiding. Het begin van de studie is vaak namelijk ook het begin van een nieuw leven. Studenten moeten wennen aan het nieuwe onderwijssysteem, een groot deel van hun tijd mantelzorger zijn, een nieuwe sociale omgeving en zelfstandig wonen. Het is dan ook geen wonder dat studenten die vanwege het BSA moeten stoppen met hun opleiding in veel gevallen een vergelijkbare opleiding gaan doen en daar prima presteren (Cornelisz et al., 2019). Het BSA is dus geen goede graadmeter om vast te stellen of er sprake is van een juiste studiekeuze.

‘Studenten voelen van alle kanten al druk om te presteren. Hoge energiekosten, inflatie, studieboeken die duurder worden, een huis vinden in de stad en daar komt ook nog de stress bij om een minimaal aantal punten te behalen omdat ze anders moeten stoppen. De tijd dat studenten maar wat gaan studeren om te studeren is echt allang voorbij. Studeren is duur, en een weloverwogen keuze, het BSA is een een onnodige extra stressfactor die onderwijsinstellingen kunnen wegnemen,’ zegt ASVA voorzitter Aziza Filal. 

De petitie 

ASVA is daarom een aantal maanden geleden een petitie gestart om het BSA af te schaffen. De petitie telt nu ruim 270 handtekeningen en is gesloten. De petitie zal nu worden gedeeld met de desbetreffende onderwijsinstellingen ervoor te zorgen dat onderwijsinstellingen zullen bewegen.