Persbericht: Vertrek Gunning maakt ruimte voor verandering

Gisteravond heeft collegevoorzitter Louise Gunning-Schepers haar ontslag ingediend bij de Raad van Toezicht (RvT) van de UvA. Na maanden van onrust besloot zij de eer aan zichzelf te houden en op te stappen. De ASVA studentenvakbond ziet met het vertrek van de collegevoorzitter ruimte voor nodige verandering.

ASVA hoopt dat na het vertrek van Gunning er eindelijk weer gewerkt kan worden aan het vertrouwen binnen de academische gemeenschap. Volgens ASVA-voorzitter Noeri van den Berg is dat hard nodig ook: “Je ziet dat de gebeurtenissen van de afgelopen maanden een scheur in de academische gemeenschap teweeggebracht hebben, een scheur die gedicht moet worden. Haar positie was na de gebeurtenissen van de afgelopen maanden onhoudbaar geworden.” ASVA richt zich dan nu ook vooral op de twee commissies die aan de slag zullen gaan met de hervormingen aan de UvA. De commissie die gaat onderzoeken wat de mogelijkheden voor de UvA zijn op het gebied van governance, zal zich ook uitspreken over de vorming van het College van Bestuur. Gekozen leden zijn daarbij niet uitgesloten. Tot het zover is, zal er een CvB ad interim aan de slag moeten.Over de vervolgstappen is Van den Berg duidelijk: “De commissies moeten hun werk kunnen doen en erop kunnen vertrouwen dat er iets met de uitkomsten gebeurd. Verandering is noodzakelijk.”

In een brief aan de Raad van Toezicht schreef Van den Berg vrijdag al: “Het is wat ons betreft belangrijk dat de uitkomsten van deze commissies in alle rust en vertrouwen geïmplementeerd kunnen worden. Daartoe is een College van Bestuur nodig dat bruggen kan bouwen en vertrouwen geniet. Een bestuur dat de ruimte heeft soms een fout te maken zonder dat er direct honderden studenten en docenten op de stoep staan.”

De positie van Gunning lag al langer onder vuur, onder andere na haar optredens bij de bezetting van het Bungehuis en Maagdenhuis. Vrijdagmiddag hebben ook de medezeggenschapsraden hun vertrouwen in het CvB in de huidige samenstelling opgezegd. Aan de hand van deze uitkomst kwam de Raad van Toezicht bijeen om de toekomst van de UvA te bespreken. Dit bleek een toekomst zonder de collegevoorzitter. Louise Gunning-Schepers was sinds 1 april 2012 voorzitter van het CvB.