Persbericht: ASVA start verkoop betaalbare Segways

Vanaf vandaag start de ASVA studentenvakbond met de verkoop van betaalbare Segways. De aanleiding van deze nieuwe dienst is het steeds duurder worden van het studentenleven in Amsterdam. Xandra Hoek, voorzitter van de ASVA studentenvakbond: “Amsterdamse studenten worden al jaren aan elke kant uitgebuit. De verkoop van een betaalbaar alternatief op de fiets en het openbaar vervoer is dan ook het minste wat wij kunnen doen.”

Keer op keer is de portemonnee van de Amsterdamse studenten de dupe van wijzigingen in beleid. Zo moeten nieuwe studenten vanaf dit collegejaar hun basisbeurs inleveren voor het leenstelsel en worden er momenteel gesprekken gevoerd over bezuinigingen op het studenten-OV. Daarnaast wordt er op de arbeidsmarkt te vaak misbruik gemaakt van jongeren. ASVA-voorzitter Hoek: “Het is niet makkelijk om als student in Amsterdam je eigen broek op te houden. Toch lijken maar weinig mensen te beseffen tegen welke problemen en onzekerheden studenten tegenwoordig aanlopen.”

Ook voor een woning betaal je in Amsterdam de hoofdprijs. Amsterdamse studenten hebben twee keer pech: studentencomplexen liggen vaak op afgelegen plekken, waardoor studenten lange en onveilige wegen moeten afleggen om van en naar huis te komen. Daarnaast is het tarief van het nachtvervoer in de afgelopen zes jaar met 50 procent gestegen. Xandra Hoek: “Studenten die de onveilige paden liever niet begaan op de fiets, staan in de nachtbus met een mond vol tanden als blijkt dat ze niet kunnen inchecken met hun OV-chipkaart en €4,50 contant moeten neerleggen. Een Segway kan dan een uitkomst bieden.”

ASVA wil met de verkoop van betaalbare Segways studenten tegemoetkomen in een tijd waar zij van alle kanten worden tegengewerkt. Een mooie bijkomstigheid is dat Segways studenten ook helpen bij het vergaren van twenty-first century skills. Hoek: “Juist in deze tijd is kleine kwaliteit enorm belangrijk.” Studenten kunnen een Segway reserveren via asva.nl/segway