Notulen ASVA ALV 31-08-2021 18:30 tot 20:00
Locatie: Hybride, fysiek te Kohnstammhuis, HvA Amstelcampus, Wibautstraat 2-4, 1091 GM Amsterdam en online op Zoom.
Notulisten: Iris Kok en David Shader
Aanwezigen:
ASVA Studentenvakbond Presidium: Milena de Swart en Iris Kok
ASVA Studentenvakbond Bestuur 76: 2020/2021: Hanna Blom, Cato van Hoegee, Maarten van Dorp, Juliet Hondtong en Stijn Hermes.
ASVA Studentenvakbond Bestuur 77: 2021/2022: Melissa Bakker, Emma Buining, Jules Declerieux, Andra Geurtz en Job Vermaas.
Jikke Piqueur (AKvV)
Laura Godoff (Off-Screen)
Riddhi Vyas (Off-Screen)
Sarah Ligthart (Etcetera)
Bart Verkerk (A.S.V.Gay)
Alexander Blauwgeers
Lotte de Boer
Carlos van Eck
Gerard van Dorp
Faisal Elhassan
Gijs van der Haak
Nadine ter Harmsel
Clément Griffoin
Teuntje van Heese
Sophie Hermes
Suzan Hermes
Sven Hermes
Isa Kuijer
Kade McEwan
Sam Mulder
Fien Oostermeijer
Willem Prinssen
Afzal Siddique
1
Gokie Wiegers
Chaja Zeegers
Julia Zegeling
Serra Leenders
Jolanda van Hoegee Angus Kerr
Isene Boudrie
Derk van den Hoven Anne-Clarine Prosman Robin Schatens
Lara Scipio
David Shader
Anneke van der Werf Isa Teule
2
1. Opening
Milena opent de vergadering. Deze bestuurswissel-ALV vindt hybride plaats.
2. Mededelingen
Er wordt toestemming gevraagd voor het opnemen van de ALV. Hier wordt geen bezwaar tegen geuit en de opname wordt gestart. De opname zal maximaal twee weken worden bewaard.
Milena geeft aan dat ze strenger moet zijn met mensen de beurt te geven omdat deze vergadering hybride plaatsvindt. Graag de handen opsteken en naam noemen voor te beginnen met spreken dan is het voor de notulen extra duidelijk. Ook wordt er verzocht om de presentielijst in te vullen.
Isene: is dat hetzelfde formulier uit de e-mail die ik moest invullen?
Milena: Ja. Is er iemand die niet zeker weet of ze stemrecht hebben? Iedereen die stemrecht heeft graag de hand even opsteken. 17 stemgerechtigden worden geteld inclusief de mensen in de Zoom. Milena vraag of mensen het kunnen laten weten als ze de ALV vroegtijdig moeten verlaten.
De stemprocedure werkt als volgt; wanneer nodig zal Milena vragen of mensen willen stemmen. Als dat niet het geval is, dan wordt het voorstel per acclamatie aangenomen. Indien mensen wel willen stemmen, dan kan dat via Google Forms waarvan de link door Milena zal worden gedeeld zodra er een stemming zal plaatsvinden. Bij een open stemming zal de uitslag worden gepubliceerd en bij een gesloten stemming zal alleen de uitslag worden meegedeeld door Milena.
Milena heeft geen machtigingen ontvangen.
Er zijn vanuit de zaal verder geen opmerkingen of andere mededelingen.
3. Vaststellen notulen ALV 22-07-2021
Milena vraagt of mensen opmerkingen en-/of vragen hebben over de notulen van de vorige ALV. Er zijn geen vragen over de notulen en ze zijn dan ook aangenomen.
4. Vaststellen agenda
De agenda is aangenomen.
5. Terugblik Bestuur 2020-2021
Maarten van Dorp: Alhoewel er op deze ALV niet gestemd zal worden, wil ik toch even een jaarverslag van bestuur 76 (2020-2021) geven. Omdat het huidige beleidsplan nog tot eind dit kalenderjaar onder bestuur 77 (2021-2022) uitgevoerd zal worden, wil ik graag een aantal grote acties van dit jaar toelichten.
3
Het was een doel dit jaar om activisme en demonstreren een prominentere rol te geven binnen ASVA. We hebben dit jaar op het Museumplein met de actiegroep #ikwilnaarschool, de LSVb en de SRVU een demonstratie georganiseerd voor veilig fysiek onderwijs (vanwege corona). Hierdoor is de taal waarmee er over studenten werd gesproken veranderd, van student als superverspreider van het virus naar een groep mensen die hard is getroffen door corona. Andere demonstraties we hebben georganiseerd dit jaar waren tegen proctoring, het opstappen van UvA-FGw decaan Fred Weerman, voor de mentale gezondheid van studenten en met de beweging #nietmijnschuld tegen het huidige leenstelsel.
Op het gebied van huisvesting is er ook veel gebeurd het afgelopen jaar, niet gek gezien de huidige wooncrisis. Iets wat waarschijnlijk niet op jullie radar heeft gestaan, was het plan van toenmalig Wethouder Wonen Ivens om studenten- en jongerenhuisvesting samen te voegen. Dat zou voor studenten onvoordeligere huurcontracten opleveren en de woningvoorraad relatief verkleinen. Daarvoor zou onderzoeksbureau RIGO eerst een verkennend onderzoeksrapport publiceren en ASVA had binnen de werkgroep JSHV van de gemeente kans om input te leveren. Het is met kritiek, inhoudelijke toevoegingen aan het rapport en lobbyen gelukt om dit samenvoegen tegen te houden.
Uit het NRC hebben we dit jaar weer moeten vernemen van seksueel wangedrag van een UvA-docent bij de Faculteit der Geesteswetenschappen. Er werd niet adequaat tegen opgetreden door decaan Fred Weerman van de FGw en aangezien de studentenraden eerder hun vertrouwen hadden opgezegd, hebben we samen met de FSR, CSR, diversity forum, SOSUvA en Humanities Rally tegen het aanblijven van Weerman gedemonstreerd. Inmiddels wordt er gezocht naar een nieuwe decaan en zal Weerman stoppen per januari 2022.
Ook over het mode-instituut van de HvA, AMFI, kwam bericht in het NRC over extreme sociale onveiligheid naar buiten gekomen. Door de studenten te organiseren, eisen te stellen en herhaaldelijk de media op te zoeken hebben we het volgende bereikt. Er zijn in de Tweede Kamer Kamervragen gesteld, is de onderwijsinspectie betrokken geraakt en zijn een aantal van de omstreden docenten inmiddels opgestapt.
Beide gevallen zijn nog lopende projecten zolang er degelijk sociale veiligheidsbeleid mist, maar afgelopen jaar was een goed begin om hiermee verder te gaan.
Dat we ons ingezet hebben op AMFI valt ook onder de vergrote inspanning van ASVA om meer aanwezig te zijn op de HvA en om de hbo-studenten beter te vertegenwoordigen. Dit hebben we gedaan op landelijke niveau bij de LSVb door een hbo-werkgroep op te richten en te focussen op hbo-studenten in het nieuwe LSVb bestuur. We hebben deze positie ook verkondigd bij het ISO. Binnen de HvA zelf is ASVA bezig geweest met een campagne om de Facultaire Medezeggenschapsraden beter onder de aandacht te brengen.
Tot slot nog een recente ontwikkeling. Vervoersbedrijven, wethouders vervoer en gedeputeerden van verschillende provincies hebben naar een aantal ministers een brief gestuurd met daarin de oproep om studenten te weren uit de spits in het OV. Dit plan is
4
eerder terugverwezen naar de regio en dus wordt er ook gekeken naar ASVA. Het is natuurlijk een idioot plan om studenten ook nog hun OV af te nemen in een tijd waarin zij zich en masse al in de schulden moeten steken. Daarom was er afgelopen week een overleg met de Colleges van Besturen van HvA, UvA en VU en wij zullen op dit punt samen optrekken.
Goed, hopelijk heb ik beetje een beeld kunnen schetsen van het speelveld voor de ASVA dit afgelopen jaar en zal ik het woord weer overhandigen aan het presidium voor de orde van de dag: de bestuurswissel.
6. Bestuurswissel
Milena vraagt aan de ALV of die akkoord geeft om het huidige bestuur te dechargeren en ze daarmee van hun verantwoordelijkheid te ontdoen. Mocht iemand bezwaar hebben dan moet die persoon dat nu laten weten. Er zijn geen reacties uit de zaal en er wordt overgegaan tot de wissel.
Hanna Blom wordt gedechargeerd als Algemeen Bestuurslid en Job Vermaas wordt aangesteld als nieuw algemeen bestuurslid. Stijn Hermes wordt als penningmeester gedechargeerd en Melissa Bakker wordt aangesteld als nieuwe penningmeester. Cato van Hoegee wordt gedechargeerd als secretaris van ASVA en Andra Geurtz wordt als nieuwe secretaris van ASVA aangesteld. Juliet Hondtong wordt gedechargeerd als vicevoorzitter en Jules Declerieux wordt aangesteld als nieuwe vicevoorzitter. Voor de volgende stap wilt voorzitter Maarten van Dorp een klein dankwoord uitspreken.
Maarten van Dorp: Ik wil toch voor de bestuurswissel nog mijn vertrouwen in het volgende bestuur uitspreken. De selectie van het nieuwe bestuur en de daaropvolgende inwerkperiode is voor het oude bestuur altijd een spannende periode. Dragen wij de regie van het ons zo dierbare ASVA over aan de juiste mensen? Ik ben de afgelopen weken tot de conclusie gekomen van wel.
Ik heb de afgelopen tijd van mijn opvolger, Emma, regelmatig vragen gehad over van alles en nog wat. En dat is precies de reflex die ik wilde zien in een nieuw bestuur, namelijk bekennen dat je iets niet weet is het absolute fundament van een ASVA-bestuursjaar. Een of andere Griek is ooit ook tot die conclusie gekomen. Daarop volgt namelijk het leren en tot slot het handelen.
En handelen dat doen ze. Er zullen weinig besturen zijn geweest die de week voordatzij bestuur worden al een demonstratie op hun conto hebben. Afgelopen vrijdag hebben zij samen met Carlo van Munster en het COC een demonstratie met ruim 1000 deelnemers
georganiseerd voor de studenten van de Krelis Louwenstraat, die te maken hebben gehad met anti-LHBTIQ+ brandstichting uit fascistische hoek. Melissa en Andra hebben daarbij ook uitstekend de studenten van de flat helpen organiseren en mediabeleid gevoerd. Ook zijn landelijke en politieke contacten in dit bestuur uitstekend verankerd. Zo combineert Jules dit jaar met de vertegenwoordiging van de universitaire medezeggenschap op landelijk
5
niveau in zijn bestuursfunctie bij LOF. Dat vergroot ook de betrokkenheid van dit bestuur bij de LSVb en misschien ook andersom. Job heeft dan weer een goede band en kennis over de Amsterdamse politieke jongerenorganisaties vanwege zijn voormalige functie als penningmeester en vicevoorzitter van de afdeling Amsterdam van Dwars. Dat zijn connecties die waardevol gaan zijn voor het activisme van aanstaand jaar. Ik kan natuurlijk ook niet onbenoemd laten dat de voorzitter en secretaris beide HvA-studenten zijn.
Kortom, voor jullie zit een competent, intelligent en divers bestuur. Ik dank voor het mooie jaar en wens de volgende lichting alle succes van de wereld. Dank je wel.
Milena: Dan dechargeer ik bij deze Maarten van Dorp als voorzitter van ASVA en stel ik Emma Buining aan als nieuwe voorzitter van ASVA. Gefeliciteerd allemaal, dit was het allerbelangrijkste. Nu wil ik graag het woord geven aan de nieuwe voorzitter Emma.
7. Vooruitblik Bestuur 2021-2022
Emma Buining: De meeste van ons hebben elkaar pas kortgeleden en op een intense en grappige manier leren kennen, namelijk de pressure-cooker die de teamdag heet. We zijn toen uitgebreid getest om te kijken of wij een waardig ASVA-bestuur konden worden. Een paar dagen later ontvingen wij het verlossende telefoontje: we werden het nieuwe ASVA-bestuur. Echter besloot één kandidaat om toch niet door te gaan en moesten we een nieuwe vicevoorzitter zoeken. Deze werd gevonden op een enorm studentenprotest en vormde het missende puzzelstukje. Nu kon de echte voorbereiding beginnen. We zijn door de medewerkers en het voormalige bestuur klaargestoomd en weten nu wat het echt betekent om op te komen voor de studenten van Amsterdam. Hiervoor willen wij graag iedereen bedanken.
Graag zou ik jullie nog even kort willen voorstellen aan mijn medebestuursleden. We beginnen aan de linkerkant bij Job Vermaas, ons algemeen bestuurslid. Een oud-algemeen bestuurslid zei ooit: om algemeen te zijn is om gemeen te zijn. Daar gaat Job heel goed in zijn door te focussen op onderwijs en huisvesting. Melissa Bakker neemt als penningmeester de verantwoordelijkheid voor de financiën van ASVA maar ook huisvesting en studentenwelzijn. Andra Geurtz zal zich als secretaris ervoor zorgen dat ASVA inhoudelijk een beetje op de been blijft. Maar ook met studentenwelzijn, ALV en de LSVb. Jules Declerieux gaat zich inzetten als vicevoorzitter voor het bestuur en de medewerkers maar ook onderwijs en inclusie. En zelf zal ik als voorzitter en zal ik me voornamelijk bezighouden met onderwijs en het leenstelsel.
We gaan ons best doen voor ASVA en de rechten van de Amsterdamse studenten. Samen zijn we ASVA. Iedereen hier is onmisbaar. Samen gaan we zorgen voor een veiliger en beter leren, wonen en leven. Ik wil iedereen alvast bedanken voor wat is gedaan en wat gedaan gaat worden. Ik ben heel benieuwd naar alle mooie dingen die we aankomend jaar gaan neerzetten. Bedankt!
6
8. Data ALV’s 2021-2022
a. Presentatie
Milena geeft het woord aan Andra als nieuwe secretaris.
Andra: In overleg met het presidium en bestuur 76 hebben we ervoor gekozen om minder ALV’s te organiseren voor komend bestuursjaar. De dagen die we nu voorstellen zoals in het vergaderstuk zijn: maandag 1 november, dinsdag 14 december. En in 2022: woensdag 2 maart, donderdag 21 april, dinsdag 7 juni en woensdag 31 augustus.
b. Vragen
Robin Schatens: Waarom zijn deze ALV’s zo gepland?
Andra: We hebben geprobeerd om iedere twee maanden een ALV te plannen. Tussen november en december zit een wat kortere periode omdat dan de SoCo ingestemd moet worden namelijk voor het kerstreces. En tussen december 2021 en maart 2022 zit een wat groter gat omdat dan de jaarrealisatie gemaakt moet worden en we de penningmeester daar wat tijd willen voor geven.
Maarten van Dorp: En waarvoor is de ALV in juni?
Andra: Die is dan voor het nieuwe bestuur en de wissel.
c. Stemming
Er wordt geen stemming aangevraagd, dus de nieuwe ALV data 2021-2022 zijn per acclamatie aangenomen.
9. Herinstemming Presidium 2021-2022
a. Voordracht
Milena: Het presidium wordt aangesteld voor één jaar. We wilden graag de termijn hiervan gelijktrekken aangezien ik in november 2020 ben begonnen en Iris in januari 2021. Aangezien we beiden willen aanblijven als presidium willen hierbij onszelf even voorstellen aan iedereen en eventueel stemmen hierover. Mochten we niet door mogen gaan Milena de Swart en Iris Kok stellen zichzelf kort voor zoals beschreven in het vergaderstuk.
Stijn Hermes merkt op dat er in principe wel voor de ALV van november een nieuw presidium kan worden gevonden.
b. Vragen
Er zijn verder geen vragen vanuit de zaal.
7
c. Stemming
Niemand wilt een stemming aanvragen dus is het huidige presidium bestaande uit Milena de Swart als Presidium-voorzitter en Iris Kok als Presidium-notulist per acclamatie ingestemd.
10. WVTTK
Milena heeft zelf geen punten meer die nog ter tafel zijn gekomen tijdens deze vergadering. Er wordt gevraagd of er nog vragen en die zijn er niet.
11. Rondvraag
Isene vraagt waar er wordt er geborreld. Milena: ja, bij Fest. Cato geeft aan dat er geen vaste reservering en dat sommige mensen misschien buiten moeten zitten. Hanna merkt op dat deze zaal tot 20:00 beschikbaar is. Milena vraagt aan iedereen om hun afval op te ruimen.
12. Sluiting
Milena sluit de vergadering.
8
Notes ASVA GMM 31-08-2021 18:30-20:00
This was a hybrid meeting. A physical meeting was held at Kohnstammhuis, AUAS Amstelcampus, Wibautstraat 2-4, 1091 GM Amsterdam and online on Zoom.
These notes were made by Iris Kok with the help of David Shader.
1. Opening
Milena opens this meeting. This is the last General Members Meeting (GMM) for the board 2020-2021 and the first one for board 2021-2022.
2. Announcements
Milena asks for permission to record this meeting. There is no objection from anyone, so the recordings are started. They will be saved for a period of maximum two weeks.
Milena states that she needs to be stricter with giving people a moment to speak since this is a hybrid meeting. She also asks if people can raise their hands and mention their name before speaking, so that it is extra clear for the notes. People also need to fill in the attendance sheet. This is the form that was earlier send by e-mail.
If people are not sure whether or not they have the right to vote, they can check it with Milena. She counts 17 people in the room and in the zoom that have the right to vote. People are requested to let Milena know if they need to leave the GMM early.
The procedure around decision-making works like this: Milena asks if there are people who want to vote. If not, then the proposal is accepted per acclamation. If people want to vote about something, then that will take place this time via Google Forms. Milena will share a link and the result shall be shared when it is an ‘open’ voting.
Milena has not received any authorisations.
There are no further comments or questions.
3. Establishing the notes from GMM 22-07-2021
Milena asks if people in the room of zoom had any questions or comments regarding the notes from the GMM of 22-07-2021. There is no response so the notes are established.
4. Establishing the agenda.
9
There are no comments regarding the agenda, which is now officially established.
5. Looking Back: Board 2020-2021
Maarten van Dorp: Although we will not discuss and/-or vote about the year report of board 76, since the current policy plan will be continued until the end of 2021 by board 77, I still want to shortly discuss a couple of actions we organized this last study-year.
This year the goal was to do more with activism and organize demonstrations, so we did.
We have demonstrated against the dean of the Humanities department of the UvA (Fred Weerman) and the same goes for the Amsterdam Fashion Institute AMFI (AUAC) after the NRC published pieces about sexual misconduct and unsafe learning environments. We demonstrated against the financial loan system for students. We have demonstrated for physical safe education in higher education in times of corona. And we from ASVA want a bigger presence in and on the AUAC, so we did by promoting the faculty student councils.
We also stopped the plan from the municipality to combine student and youth housing. And more recently we have been busy with public transport and the idea to deny students access in rush hour. In short, these were some of the issues of this board year.
6. Changing of Boards
Milena asksto the people in the room and zoom if they give permission to release the current board 76 and relieve them of their responsibility. If anyone has any objections they should let us know now. There are no responses and the changing of the boards officially begins.
General Board Member: Hanna Blom is released and Job Vermaas is appointed. Treasurer: Stijn Hermes is released and Melissa Bakker is appointed.
Secretary: Cato van Hoegee is released and Andra Geurtz is appointed. Vice Chair: Juliet Hondtong is released and Jules Declerieux is appointed.
Before he is released, Maarten van Dorp wants to say a word of thanks. Maarten van Dorp: The searching and selection process to find a new board and the training period is always a bit exciting for the board that is leaving. Did we choose the right people, is a question you ask yourself. Well, I can hereby confirm after this training period that we did.
In the last couple of weeks, my successor, Emma has asked me questions about a lot of things. And that is exactly the reflex that I hoped to see within this new board. Admitting what you do not yet know is the absolute foundation of a board year at ASVA. After that, the process of learning and later taking action follows, according to some Greek philosopher. And that is exactly what this board already has done: taking action.
10
There are not many boards who have had to organise a demonstration before their year even started. But this board organized a protest with over 1000 participants last Friday with Carlo van Munster and the COC for the students of Krelis Louwenstraat, who had to deal with anti LHBTIQ+ violence and arson. Melissa and Andra have helped the students from the flat to organize themselves and with dealing with the media.
In this board are also the national and political contacts quite solid regarding the student politicsin university by Jules is combining this board year with ASVA with a board position for LOF. This also increases the commitment of this ASVA-board with the LSVb and vice versa. Job also has his connections with the Amsterdam political youth organisations from his time as treasurer and vice-chair of DWARS Amsterdam. These connections are valuable and will be valuable this year for the activism that will happen this year. Also good to mention: we have a chair and secretary who are HvA-students.
In short, you see here a competent, intelligent and diverse new ASVA-board. I want to thank everyone for this year and wish the new board all the best. Thank you!
Milena: Than I now release Maarten van Dorp as chair of ASVA and appoint Emma Buining as new chair of ASVA. Congratulations everybody, this was the most important part of the meeting. Now I would like to give Emma the microphone for the next part of this meeting.
7. Preview Board 2021-2022
Emma Buining: Most of us have met each other only recently, but we got to know each other in an intense and funny way, namely at the pressure-cooker called the team day. We have been extensively tested to see if we could be(come) a worthy ASVA board. A couple of days later we all received the phone call: we would become the new ASVA board. However, there was one candidate who decided not to go through with it, so we needed to find a new vice-chair. This new vice-chair was found at a massive student protest and now the last piece of the puzzle was found. Now the real preparations could finally start. We were fully prepared by all ASVA employees and the former board. We really know now what it means to stand up for all students in Amsterdam. I want to say thank you to everyone who helped us.
I would like to shortly introduce my fellow board members. Job Vermaas, our General Board Member will focus on education and student housing. Melissa Bakker, our Treasurer, will not only take the responsibility of ASVA’s finances, but also student-housing and student wellbeing. Andra will keep all our books in order as our Secretary, but will also focus on student-wellbeing, GMM and the LSVb. Jules will focus as a vice-chair on the ASVA employees but also on education and inclusion. And I will focus on education and the loan system (Dutch: leenstelsel).
11
We will do our best for ASVA and the rights of the students of Amsterdam. Together we are ASVA. Everyone is essential. Together we will make sure that we will take care/look after a safer and better learning environment, housing and living in general. I want to thank everyone in advance for what has been done and for what we will do/what we are going to do this year. Thank you!
8. Dates GMMs 2021-2022
a. Presentation
Milena introduces Andra Geurtz as Secretary to discuss this upcoming point about the new GMM dates.
Andra: After consulting with the presidium and board 76, we have chosen to have less GMMs this board year. The dates we now propose are: Monday the 1st of November and Tuesday the 14th of December in 2021. And in 2022: Wednesday the 2nd of March, Thursday the 21st of April, Tuesday the 7th of June and Wednesday the 31th of August.
b. Questions
Robin Schatens asks why the GMMs have been planned this way.
Andra answers that the new board tried to schedule a GMM every two months. Between November and December, there is a bit less time planned, because the SoCo (Sollicitatiecommissie, selection committee) needs to be approved before the Christmas holiday. And between December 2021 and March 2022 there is a bit more time because of the annual turnover (jaarrealisatie) that the treasurer needs a bit more time for.
Maarten van Dorp asks why there is a GMM planned in June.
Andra answers that that GMM is planned to present the new candidate board of 2022-2023.
c. Voting
There is no one who wants to start a vote, therefore the new GMM dates 2021-2022 as proposed by Andra are accepted per acclamation.
9. Revoting (Herinstemmen) Presidium 2021-2022
a. Nomination
Milena: The presidium is usually appointed for one year. We would like to set the term equal. I have started in November 2020 and Iris has started in January 2021. Since we both want to continue as the presidium, as chair and minutes secretary, respectively, we would like to introduce ourselves first and then people can vote.
12
Stijn Hermes notes that theoretically a new presidium could be found before the GMM of November.
b. Questions
There are no questions from the room or the zoom.
c. Voting
There is no one who wants to have a start a vote, therefore, the presidium is reinstated per acclamation.
10. AOB (Wat Verder Ter Tafel Komt/Any Other Business)
Milena has no other points or issues to discuss during this meeting. Other people from the room or from the zoom also have no other questions or issues.
11. Questions
Isene asks where the borrel will take place: it will take place at Fest. Cato makes clear that there is no solid reservation and that some people may need to sit outside. Hanna explains that the room is available until 20:00. Milena asks people to clean up after themselves and to leave no trash in the room.
12. Closing
Milena closes the meeting.