Eind 2017 gaat de Noord-Zuidlijn eindelijk rijden! Omdat deze lijn een enorme toevoeging is aan het aan het aanbod van openbaar vervoer gaat het tramnetwerk op de schop. Op dit moment zijn beginnen de meeste tramlijnen bij het centraal station, maar in de toekomst moet de nieuwe metrolijn de stroom reizigers vanaf het centraal station deels overnemen. Om parallelliteit te voorkomen zal een deel van de tramlijnen straks niet meer naar het centraal station gaan maar in Oost-Westrichting de stad doorkruisen.
ASVA maakt zich sterk voer goede fietsvoorzieningen en goed openbaar vervoer voor studenten in Amsterdam. De OV-coördinatoren zitten in de Reizigersadviesraad (RAR). Deze raad is het officiële adviesorgaan voor de stadsregio Amsterdam op het OV-beleid. Vanuit deze hoedanigheid is ASVA ook betrokken bij de totstandkoming van het nieuwe tramnetwerk dat ingaat bij de opening van de Noord-Zuidlijn.
De Stadsregio die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer heeft besloten dat meer trams in Oost-Westrichting moeten gaan rijden. Het is vervolgens aan het GVB om dit besluit om te zetten in een nieuw netwerk. ASVA zit via de RAR regelmatig om de tafel met het GVB om hier input op te leveren. ASVA is voorstander van het versterken van de Oost-Westverbinding. Deze verbinding zal namelijk vooral via de Sarphatistraat lopen. De uitbreiding van de onderwijslocaties Amstelcampus en Roeterseiland worden hiermee van extra openbaar vervoer voorzien. Uiteraard zullen niet alle trams naar de binnenstad verdwijnen dus ook de binnenstadcampus zal, zeker met de Noord-Zuidlijn, een goede OV-verbinding behouden.
Als voorbeeld voor een versterking van de binnenring zou kunnen worden gedacht aan het koppelen van tram 1 en 9. Beide trams rijden nu naar het centraal station maar door deze hoogfrequente lijnen via de Sarphatistraat te laten rijden ontstaat een sterke verbinding tussen Oost en West. Deze lijn zal bovendien een overstap bieden op alle Amsterdamse metrolijnen. Of deze lijn er komt zal in de komende maanden duidelijk moeten worden. Er zijn nog een aantal hobbels die genomen moeten worden, zo zal het nieuwe voorstel tot meer overstappen leiden. ASVA zal zich de komende tijd hard maken voor hoge frequenties om dit te compenseren.