Wil jij ons helpen het perspectief van de Amsterdamse student op lenen en werken te begrijpen? Vul dan de enquête van het onderzoeksbureau van de ASVA Studentenvakbond in!
Lenen, werken of beide? Dat is de vraag die bij alle studenten wel een keer door het hoofd is gegaan. Gemiddeld kost studeren namelijk bijna 900 euro per maand, aldus het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting. Naast een bijdrage van de ouders en/of de inkomensafhankelijke aanvullende beurs betalen studenten dit vaak door geld te lenen van DUO. Bijna 70% van de studenten leent, en zij lenen gemiddeld 700 euro per maand. Omgerekend is dit 8400 euro per jaar, en 33.600 na een nominaal afgeronde hbo-bachelor of wo-bachelor en master. Deze schulden hebben verstrekkende consequenties en wekken, terecht, veel weerstand op, onder andere in de vorm van de meer dan 50.000 keer getekende petitie van #NietMijnSchuld en de overgrote meerderheid van partijen in de Tweede Kamer die zich tegen het leenstelsel hebben gekeerd. In de context van de afschaffing van het leenstelsel wordt er zelfs vaak gesproken over compensatie.
Het is echter misleidend om de schade van het leenstelsel enkel te meten aan studieschulden en daarop compensatiemaatregelen te baseren. Uit cijfers van het CBS uit 2019 blijkt dat ongeveer 70% van de studenten naast hun studie werken. Zij verdienden gemiddeld ongeveer 550 euro in de maand. Volgens de CBS-jeugdmonitor werkten scholieren en studenten gemiddeld zelfs 14 uur naast voltijd onderwijs. Daar zit een knelpunt, want zij besteedden gemiddeld al ongeveer 42 uur aan hun studie per week. Studeren is daarmee een grotere tijdsbesteding dan een fulltime werkweek.
Een losse omrekening van de CBS-cijfers leidt tot de conclusie dat een student ongeveer 20 uur naast diens studie zou moeten werken om zonder studieschuld af te studeren. Een student die uit angst voor schulden heeft besloten 20 uur naast de studie te gaan werken heeft uiteindelijk misschien geen of een lage studieschuld. Of misschien heeft deze anderhalve werkweek wel geleid tot studievertraging. Op papier heeft deze student misschien een lage studieschuld, maar in effect is de student alsnog de dupe geweest van het huidige leenstelsel.Al in al moet bijna iedere de student een balans vinden tussen het opbouwen van een grote schuld of een halve werkweek naast de studie met mogelijke gevolgen voor de studieresultaten. Om inzicht te krijgen in hoe deze afweging door Amsterdamse studenten wordt gemaakt, welk effect dit heeft op studieresultaten en hoe de coronapandemie deze balans beïnvloedt doet het ASVA-onderzoeksbureau onderzoek. Help jij ons beter inzicht te krijgen? Vul de enquête in!