Door Hanna Blom, Coördinator onderwijs WO voor ASVA. Dit opinieartikel werd op 18 maart 2020 gepubliceerd door Folia.
Dit is geen business as usual, en studenten moeten dan ook niet gehouden worden aan het bindend studieadvies, vindt student Europese studies Hanna Blom. ‘Gun eerstejaarsstudenten de zekerheid van een tweede jaar, ongeacht het resultaat van hun studieadvies.’
Maandag schoof ik op het afgesproken tijdstip van 16.30 uur aan voor een Skype-afspraak met een van mijn docenten. De initiële ongemakkelijkheid van het moment verdween al snel toen ze me vertelde waar haar vorige afspraak over ging: het coördineren van het curriculum online voor de rest van dit jaar, maar mogelijk ook het eerste semester van het volgende jaar.
Hoewel het tweede nog niet vaststaat, al helemaal niet als je in ogenschouw neemt dat wij belden voor Ruttes herd-immunity-oproep om 19.00 uur, kon ze mij verzekeren dat we de rest van dit schooljaar niet meer rond zullen kunnen lopen op de universiteit zoals we dat gewend zijn. Gisteren heeft de universiteit bevestigd dat blok 5 online gegeven zal worden. Daarom roep ik de Universiteit van Amsterdam op om het voorbeeld van de Hogeschool van Rotterdam op te volgen en het bindend studieadvies (bsa) van het jaar 2019-2020 op te schorten. Eerstejaars die hiervoor al druk waren met hun draai vinden op de universiteit en zichzelf discipline aan te leren, staan nu voor een nog grotere uitdaging.
De gang van zaken is te zwaar verstoord om te verwachten dat studenten op dezelfde manier kunnen presteren als zij dat gewend zijn. Voor zoveel eerstejaarsstudenten is dit simpelweg niet hetzelfde spel. De UvA moet handelen naar de consequenties van het afgelasten van al het fysieke onderwijs en eerstejaarsstudenten tegemoetkomen.
Want, ja, iedereen doet zijn best om het onderwijs zo soepel mogelijk online te laten doorgaan. Maar dit blijkt toch een grotere opgave. De internetverbinding werkt soms niet mee, dan veroorzaakt Canvas problemen, of worstelen docenten met deze nieuwe manier van onderwijzen. Verhalen van opgenomen en vervolgens verwijderde colleges en werkgroepen waarbij de microfoon van de docent niet aanstond voor het eerste half uur doen de ronde. De schuld ligt niet bij die docenten die niet meteen in staat waren om hetzelfde onderwijs online te verschaffen. Dezelfde ruimte die hen geboden wordt om het uit te vogelen, moet ook gegund worden aan studenten.
Denk aan alle studenten die het afgelopen semester iedere dag in de bibliotheek te vinden waren. Eerstejaarsstudenten die hiervoor al druk waren met hun draai vinden op de universiteit en zichzelf discipline aan te leren om lang en hard te kunnen studeren, staan nu voor een nog grotere uitdaging.
Bovendien is er genoeg om afgeleid door te raken. UvA-docent Natalie Scholz riep op Twitter al op om, in alle chaos van het onderwijs online proberen te krijgen, ook aandacht te besteden aan de mentale stabiliteit van de studenten. Naast de constante berichtgeving over Covid-19, de nationale strategie die iedere avond lijkt te veranderen, de angst om ziek te worden of om anderen aan te steken, kunnen eerstejaars studenten niet ook nog eens de stress over hun bindend studieadvies erbij hebben. Er is genoeg om je druk over te maken en zeker om jezelf gek mee te maken tijdens deze periode, en de UvA heeft de kans om in ieder geval een van de zorgen weg te nemen.
Ook moet de financiële onzekerheid van alle studenten die naast maximaal lenen een baantje in de horeca, het onderwijs of andere dienstverlening hebben in acht genomen worden. De gevolgen van het wegblijven van inkomsten voor een onbepaalde tijd zullen ongetwijfeld voor een degelijk gedeelte van de studenten ook te voelen zijn in hun studieresultaten.
Er zijn nog zoveel meer oorzaken die het voor studenten moeilijk maken om thuis door te studeren. Wie zelf geen goedwerkende laptop heeft, wie genoodzaakt is om naar zijn ouders te vertrekken of juist in een overvol studentenhuis zit; al deze studenten zullen het moeilijk hebben met doorstuderen onder deze nieuwe omstandigheden.
Dit zijn rare en onzekere tijden voor iedereen. Terwijl iedereen zijn best doet om het onderwijs door te laten gaan, kunnen we niet ontkennen dat er te veel factoren zijn die invloed zullen hebben op de studieresultaten. Gun eerstejaarsstudenten de zekerheid van een tweede jaar, ongeacht het resultaat van hun studieadvies.