PERSBERICHT: ASVA vraagt om meer begrip van verhuurders en corporaties

In deze lastige tijden, waar de meeste studenten hun banen en inkomsten verloren zijn, is het belangrijk om elkaar te helpen en rekening met elkaar te houden. Omdat veel studenten in de horeca en kunst- en cultuursector werken, is door de coronamaatregelen een belangrijk gedeelte van hun inkomsten weggevallen en komt het betalen van de huur in het geding. ASVA roept particuliere verhuurders en woningcorporaties op om studenten de mogelijkheid aan te bieden om betalingen uit te stellen of gedeeltelijk kwijt te schelden en om extra kosten te schrappen.

Emma Hilde Fuchs, voorzitter ASVA Studentenvakbond: “Studenten hebben nu, met digitaal onderwijs, een onzekere toekomst en groeiende eenzaamheid door sociale onthouding, al genoeg aan hun hoofd. Stress over het niet kunnen betalen van je huur zou daar niet ook nog bij moeten komen.”

Internationale studenten die noodgedwongen terug naar huis hebben moeten gaan, hebben bij woningcorporaties De Key en DUWO direct hun huur op kunnen zeggen. ASVA roept XIOR op om datzelfde te doen. De vastgoedspeler brengt bij de studenten drie maanden huur, plus belachelijk hoge administratiekosten in rekening.
De ‘tegemoetkoming’ van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, extra bijlenen, vindt ASVA geen oplossing voor de financiële problemen waar veel studenten nu in verkeren. De torenhoge schulden die studenten tijdens hun studie opbouwen, zou door deze crisis niet vergroot moeten worden. Ga naar www.nietmijnschuld.nl en teken de petitie tegen het leenstelsel.