PERSBERICHT: Water en brood voor arme student

ASVA studentenvakbond neemt deel aan landelijke manifestatie tegen het leenstelsel

Vandaag is het wetsvoorstel voor het leenstelsel gepresenteerd. De ASVA studentenvakbond heeft bij het verschijnen van het hoofdlijnenakkoord eind mei al haar zorgen geuit over de inhoud van het voorstel. Nu het wetsvoorstel er is, wordt duidelijk dat iedere student slechter af is, concludeert ASVA-voorzitter Noeri van den Berg: “Studenten gaan er enorm op achteruit en onderwijs wordt met het leenstelsel minder toegankelijk.

Met het invoeren van het leenstelsel verliezen alle studenten hun basisbeurs. Hierdoor moeten studenten extra geld bijlenen en wordt er een enorme schuld in hun schoenen geschoven. “Studenten gaan er met ten minste 13.400 euro op achteruit,” volgens Van den Berg. “Niet elke student zal willen lenen, dus sommige jongeren zullen ervan afzien om zich in te schrijven voor een studie.” Ook komt een leenstelsel de studieresultaten niet ten goede. Studenten werken nu al veel naast hun opleiding, waardoor ze minder tijd overhouden om te studeren. Met een leenstelsel zal het aantal uren dat aan een bijbaantje besteed wordt alleen maar toenemen, wat de studieprestaties verslechtert – als jongeren überhaupt nog gaan studeren.

Het voorstel dat ter stemming ligt, is volgens ASVA duidelijk de slechtst denkbare situatie. Veel Amsterdamse studenten maken zich dan ook zorgen. Van den Berg: “Door het verdwijnen van de basisbeurs houden studenten niets over. ASVA deelt aanstaande vrijdag voedselbonnen uit, waarmee studenten water en brood op kunnen halen. Zo krijg je tenminste nog iets.” Tegelijkertijd wordt opgeroepen om met alle Amsterdamse studenten gezamenlijk deel te nemen aan de demonstratie in Den Haag op 14 november. “De komende periode staat wat ons betreft enkel in het teken van het tegenhouden van het leenstelsel. We laten samen aan Den Haag weten dat studenten niet achter dit voorstel staan!”