Demonstratie: #Ikwilnaarschool

Samen met de actiegroep #ikwilnaarschool organiseren de Amsterdamse studentenbonden ASVA en SRVU en de Landelijke Studentenbond op 2 oktober een demonstratie op het Museumplein in Amsterdam. De studenten maken zich zorgen over de onderwijskwaliteit die volgens hen sterk in het gedrang komt doordat er niet tot nauwelijks meer sprake is van fysiek onderwijs. Daarom eisen de bonden en de actiegroep financiële middelen om veilig fysiek onderwijs in de vele leegstaande evenementenzalen aan te bieden.

De studentenorganisaties roepen alle studenten van het mbo, hbo en wo op zich aan te sluiten bij de demonstratie op 2 oktober om 13.00 op het Museumplein in Amsterdam. Daarbij benadrukken ze dat naleving van de maatregelen van het RIVM uiteraard voorop staat. Aanwezigen worden met klem opgeroepen mondkapjes te dragen en de 1,5 meter in acht te nemen.

Door de maatregelen tegen COVID-19 vindt nu nog maar 10 tot 30 procent van het onderwijs op locatie plaats. Sommige studenten krijgen zelfs helemaal geen fysiek onderwijs. Dat isolement valt de studenten volgens de Amsterdamse studentenvakbond ASVA Studentenunie erg zwaar.  “Veel studenten zitten dagenlang opgesloten in hun kamer van 10 m2 om te kijken naar digitale colleges. Dat heeft een enorme impact op hun mentale welzijn,” zegt ASVA-voorzitter Maarten van Dorp. “Elk uur dat studenten elkaar in de collegebanken op veilige afstand kunnen zien, maakt verschil.” 

Volgens de organisatoren van het protest is de kwaliteit van het digitale onderwijs lager en kost het docent ook veel extra werk. “Ik heb op dit moment alleen maar online college en merk dat ik me minder goed kan concentreren, nauwelijks diepgaande discussies kan voeren met mijn medestudenten en me minder betrokken voel bij mijn studie en universiteit,” aldus Joshua de Roos, één van de initiatiefnemers van de demonstratie. 

Ook de SRVU, de studentenbond van de Vrije Universiteit, en de Landelijke Studentenvakbond hebben zich aangesloten bij het protest. Zij benadrukken de groeiende ongelijkheid die komt kijken bij online onderwijs, veroorzaakt door het verschil aan ruimte, rust of technische middelen waar studenten toegang toe hebben.